flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

РСУ звернула увагу на нелегітимність проведення перевірок фінансово-господарської діяльності судів органами державної фінінспекції

22 червня 2016, 16:34

  

Оскільки до Ради суддів України надходили  звернення від судів щодо намірів на проведення в судах перевірок фінансово-господарської діяльності органами Державної фінансової інспекції Рада суддів України  вирішила звернутися до Державної фінансової інспекції України з вимогою щодо недопущення вчинення органами державної фінансової інспекції дій, які можуть поставити під сумнів незалежність суддів, зокрема, проведення перевірок фінансово-господарської діяльності судів.
В обґрунтування свого рішення №44 від 09.06.2016р. РСУ посилалась на наступне.
Відповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. При цьому органи вказаних гілок влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах відповідно до законів України.
Відповідно до положень статті 17 Закону України ,,Про судоустрій і статус суддів” єдність системи судів загальної юрисдикції забезпечується фінансуванням судів виключно з Державного бюджету України. Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів відповідно до Конституції України (частина перша статті 143 Закону України ,,Про судоустрій і статус суддів”). Також згідно з пунктом 1 частини другої статті 143 даного Закону забезпечення функціонування судової влади передбачає окреме визначення у Державному бюджеті України видатків на фінансування судів не нижче рівня, що забезпечує можливість повного і незалежного здійснення правосуддя відповідно до Закону.
Статтею 48 Закону України ,,Про судоустрій і статус суддів” визначено, що незалежність судді забезпечується, в тому числі, окремим порядком фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установленим Законом.
Так, за змістом частини другої статті 145 названого Закону функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції покладаються на Державну судову адміністрацію України.
Крім того, відповідно до вимог пункту 24 статті 4 Положення про Державну судову адміністрацію України, саме Державна судова адміністрація України, як головний розпорядник коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснює внутрішній контроль за використанням бюджетних коштів і матеріальних ресурсів у судах, територіальних управліннях, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління Державної судової адміністрації України, аналізує ефективність використання бюджетних коштів їх розпорядниками нижчого рівня та одержувачами на основі поданих ними звітів.
Разом з тим, до повноважень Державної фінансової інспекції (Державної аудиторської служби України) віднесено вжиття в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, зокрема, шляхом звернення до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Така ситуація може спричинити конфлікт інтересів між судом як органом, який здійснює правосуддя, та органом, щодо якого здійснюється перевірка.
В той же час, перевірки установ судової системи відповідно до вимог Закону України ,,Про Рахункову палату” неодноразово здійснювались Рахунковою палатою. При цьому, у Рахункової палати відсутнє право на звернення з відповідними позовами до суду.
 
З повним текстом рішення РСУ №44 від 09.06.2016р. можна ознайомитися тут.