За наслідком узагальнення результатів опитування можна дійти наступних висновків щодо того, як респондентами оцінюється ефективність роботи суду.
Результати опитування свідчать, що відвідувачі суду в цілому задоволені умовами перебування в господарському суді Одеської області. Так, умови перебування громадян в суді (достатність та зручність місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами справи та підготовки до судового слухання; чистота та прибраність приміщень суду; можливість користування туалетами 35% осіб оцінили на „добре”, 50% осіб на „відмінно”, 5% осіб оцінили на „незадовільно”, 10% - на „задовільно”.
Більшість респондентів вважають, що інформація, яка надається судом для відвідувачів суду, а саме наявність інформаційних стендів, зразків документів, порядку сплати судового збору; зрозумілість інформації щодо місця та часу проведення судових засідань; наявність інформації в Інтернеті тощо є повнотою, якісною та доступною. На „добре” і „відмінно” оцінили стан інформування відвідувачів 85% осіб, лише 15% респондентів незадоволені повнотою, якістю та доступністю інформації.
Більшість опитаних задоволені ефективністю організації роботи суду (дотримання строків та процедур розгляду справ; вчасність отримання повідомлень про розгляд справ; обґрунтованість затримки/перенесення судових слухань тощо. На „добре” і „відмінно” оцінили даний показник 85% осіб, 15% осіб оцінюють зазначений показник на „незадовільно” та „задовільно”.
Позитивною оцінкою відмітили відвідувачі незалежність та неупередженість суду при розгляді справ.
Так, на запитання: „Чи можете Ви сказати, що суд при розгляді Вашої справи є незалежним та неупередженим?” „скоріше так” і „так” відповіли 65% респондентів, однак, 17% респондентів не вважає суд незалежним і неупередженим, 18% респондентів на зазначене питання відповіді не надали.
Результати опитування свідчать, що працівники суду дотримуються стандартів етичної поведінки.
На запитання: „Чи можете Ви сказати, що судді ставляться до відвідувачів суду (сторін по справі) коректно та ввічливо?” „скоріше так” і „так” відповіли майже 94% респондентів, відповідь „ні” надало 4% осіб, „важко сказати” – 2% респондентів.
На вищезазначене запитання стосовно ставлення до відвідувачів суду працівників апарату респондентами зазначено:„скоріше так” і „так” відповідно 85% респондентами, відповідь „скоріше ні” – 7% респондентів, не надало відповідей 8% респондентів.
Щодо думки відвідувачів про якість винесених господарським судом рішень і подальших намірів стосовно їх оскарження надано наступні дані.
На запитання щодо того, на чию користь винесено рішення з 26 відвідувачів 70% осіб відповіли що на їх користь, 30% – не на їх користь. 42% осіб заявили про намір оскаржувати рішення суду, а 58% з зазначених осіб не мають такий намір, що свідчить про достатньо високий рівень довіри до суду і до винесених ним судовим рішенням.
Певну характеристику ситуації, що склалася у зв’язку зі збільшенням ставок судового збору надають результати опитування з цього приводу.
Так, цікавим є той факт, що 42% респондентів пов’язують відмову від оскарження рішення/постанови по справі в апеляційному/ касаційному порядку з необхідністю сплати судового збору за подання відповідної скарги, 58% респондентів зазначили про інші причини відмови від оскарження, а саме, відмова пов’язана з обґрунтованістю та законністю рішення, повнотою та всебічністю оцінки обставини справи; прийняттям рішення на користь респондента; тощо.
Слід зазначити, що результати опитування свідчать про високий рівень довіри до суду.
Більшість опитаних вважають, що суд прийняв/прийме справедливе рішення по справі (52% опитаних), не довіряють суду та вважають, що ним не буди прийняте законне рішення 13% респондентів, на надали відповідей 35% респондентів.
Одночасно, на запитання: „Чи довіряєте Ви суду, в якому розглядається Ваша справа?” „скоріше так” відповіли 80% респондентів, лише 7% осіб з опитаних не довіряють суду, 13% осіб відповіді не надали.
Стосовно повноти та якості інформації, що розміщується на сторінці господарського суду Одеської області на офіційному веб-порталі „Судова влада України” респонденти відмітили про високий рівень роботи суду щодо наповнення необхідною інформацією сторінки суду. На „добре” і „відмінно” оцінили якість відображеної на сторінці суду інформації майже 88% осіб, 6% осіб надали задовільну оцінку, не надали відповіді 6% осіб.
Крім того, респондентами було запропоновано відобразити інформацію, яку необхідно розмістити на сторінці господарського суду Одеської області на офіційному веб-порталі „Судова влада України”.
Відвідувачі вважають за необхідне розмістити додатково на сторінці: перелік суддів з зазначенням кабінетів; інформацію щодо стану та хід розгляду справ; графік судових засідань (повісити на стенд); повідомлення про відпустки суддів та лікарняні; інформацію про прийняті, але ще не розподілені системою позовні заяви та апеляційні скарги.
За наслідком опитування респонденти внесли свої пропозиції щодо покращення роботи суду. Із вказаних пропозицій можна відмітити, що респонденти рекомендують покращити матеріальне - технічне забезпечення суду: облаштування суду гардеробом, оснащення коридорів додатковими столами і стільцями для відвідувачів, додержуватись встановлених строків розгляду справ, направлення повідомлень про час і день засідання шляхом sms тощо.
На відкрите питання щодо змін, які є необхідними для покращення роботи господарського суду Одеської області відвідувачами зазначено про високій рівень організації роботи апарату суду, кваліфікованість та професіоналізм працівників апарату суду, про якість документів і вчасність їх виготовлення, стабільність та зрозумілість практики тощо.
Отже, отримані показники, що були виявлені під час опитування, дозволяють зробити в цілому позитивні висновки щодо організації роботи господарського суду Одеської області.
Дані проведеного анкетування слугуватимуть основою для напрацювання рекомендацій покращення надання господарським судом Одеської області судових послуг.