flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Громадська оцінка якості роботи господарського суду Одеської області

20 листопада 2015, 16:13
Підведені підсумки реалізації проекту „Голос громадськості в оцінці якості функціонування господарського суду Одеської області”, проведеного протягом грудня 2014 - травня 2015 благодійним фондом „Творчий центр ТЦК” за підтримки проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) „Справедливе правосуддя”.
В ході проекту проведено анонімне опитування відвідувачів суду щодо задоволення якістю окремих аспектів функціонування господарського суду Одеської області.
Опитування було добровільним і покликане вивчити думку громадян щодо організації роботи суду. Дані проведеного анкетування слугуватимуть основою для напрацювання рекомендацій покращення надання господарським судом Одеської області судових послуг.
При оцінюванні рівня задоволеності роботою суду його відвідувачами, використовувалися такі критерії: фізична доступність суду; зручність та комфортність перебування в суді; повнота та ясність інформації; дотримання термінів судового розгляду; сприйняття роботи працівників апарату суду; сприйняття роботи судді; якість судового рішення.
Також було виявлено думку респондентів щодо першочергових кроків для підвищення якості роботи суду, запропоновано надати відповідні рекомендації для покращення роботи суду.
Опитано 70 респондентів, з яких: 25 – жінок (35,7%), 45 – чоловіків (64,3%).Серед респондентів переважають люди з повною вищою освітою 94,3%. Середню та неповну середню освіту мають 1,4% респондентів, базову вищу освіту мають 4,3% респондентів.
З опитаних осіб 60% представляє у суді інших осіб (адвокати, юрист - консультанти), 31,4% - особисто себе, 8,6% - інше.
Кількість респондентів, які мали попередній досвід участі в судовому процесі (більше6 раз) – 62 особи (88,6%), для 4 осіб (5,7 %) - судовий процес був 2-й-5-й. Кількість респондентів, які перший раз є учасниками судового процесу, складає 4 (5,7%).
Цікавим є той факт, що при наявності попереднього опиту участі у судовому процесі у більшості опитаних, відповіді респондентів свідчать про низький ступень обізнаності з роботою суддів і суду взагалі. Так, зовсім не обізнаними вважають себе 43 особи (61,4%), майже не обізнаними - 22 (31,4%), загалом обізнаними 4 (5,7%). При цьому, вищу юридичну освіту мають 85,7% респондентів.
Більшість опитуваних (52,9%) оцінюють якість роботи суду на «відмінно», 40% - на «добре», погано та дуже погано - відповідно по 1,4%.
Відносно якості судочинства респондентами надано наступну інформацію:
- майже половина опитаних погоджуються з тим, що засідання по їх справах розпочиналися вчасно (відповідно до графіку) (25 осіб з 54 опитаних), при цьому 27 осіб зазначили про невчасність засідань;
- переважна більшість відвідувачів погоджуються з тим, що їх побажання при призначені дня та часу судового засідання бралися до уваги і враховувалися (47 осіб з 54 опитаних);
- значна частина респондентів вказала на те, що вони отримували повістки та повідомлення про розгляд справи вчасно (49 осіб з 54 опитаних);
- респонденти вважають в цілому обґрунтованими затримки/ перенесення слухань у розгляді справи (40 осіб), лише11 осіб не задоволені затримкою/ перенесенням слухань.
Стосовно сприйняття роботи судді респондентами надано наступну інформацію.
Респонденти зазначили, що для суддів господарського суду Одеської області характерним є:
- неупередженість та незалежність (37 осіб з 54 опитаних);
- судді проявляють коректність, доброзичливість, ввічливість до учасників процесу (так вважають 46 осіб з 54 опитаних);
- є належно підготовлені до розгляду справи та демонструють обізнаність у справі (44 особи з 54 опитаних);
- надають можливість сторонам обґрунтовувати свою позицію (50 осіб з 54 опитаних);
- дотримуються процедури розгляду (44 особи з 54 опитаних).
На запитання щодо того, на чию користь винесено рішення з 9 відвідувачів 5 осіб відповіли що на їх користь, 4 – не на їх користь. Цікавим є той факт, що лише 1 особа заявила про намір оскаржувати рішення суду, а 8 з зазначених осіб не мають такий намір, що свідчить про високий рівень довіри до суду і до винесених ним судовим рішенням.
Стосовно якості судових рішень, слід відмітити про зазначення респондентами про вчасність їх отримання, обґрунтованість, легкість і доступність викладення.
Важливо відмітити про враження відвідувачів від візиту до суду сьогодні у порівнянні з очікуваннями.
Так, для 51 особи враженням від візиту відповідають очікуванням, для 9 осіб вони є кращими, ніж вони очікували і  лише 4 особи заявили, що їх враження гірші, ніж вони очікували.
Однак, результати опитування свідчать про незадовільну оцінку респондентами умов, які дозволяють людям з обмеженими можливостями безперешкодно потрапити до приміщення суду і користуватися послугами суду (незадовільна оцінка 56 осіб з 70 опитаних).
За наслідком опитування респонденти внесли свої пропозиції щодо покращення роботи суду. Із вказаних пропозицій можна відмітити, що респонденти рекомендують покращити матеріальне - технічне забезпечення суду, додержуватись встановлених строків розгляду справ, підвищувати кваліфікацію співробітників апарату тощо.
При цьому серед опитаних відвідувачів більшість погодилися з тим, що працівники суду працювали старанно та не припускалися помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків, відзначають доброзичливість та повагу, бажання допомогти з боку працівників апарату, а також професіоналізм працівників апарату.
Отже, анкетування дозволяє виявити певні вади та недоліки в роботі суду, оцінити якість його функціонування, врахувати рекомендації щодо його покращання.

Отримані показники, що були виявлені під час опитування, дозволяють зробити  в цілому позитивні висновки щодо організації роботи господарського суду Одеської області.