Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Орган державного фінансового контролю проводить державний фінансовий контроль щодо підконтрольних установ. Його право вимоги, передбачено Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» №2939-XII від 26.01.1993р., може бути адресоване виключно підконтрольним установам, а звернення до суду в інтересах держави можливе лише у випадку незабезпечення такими установами вимог щодо усунення порушень законодавства з питань збереження і використання активів, виявлених під час здійснення державного фінансового контролю.
Так, позивачем у цій справі є відділення органу державного фінансового контролю, як суб'єкт владних повноважень (у розумінні положень КАС України), правовий статус якої визначено вищезазначеним Законом України, згідно з яким їй надано право звертатися до суду з відповідним позовом про відшкодування збитків. При цьому здійснення органом державного фінансового контролю своїх повноважень (владних управлінських функцій) обумовлює виникнення правовідносин з підконтрольною установою (сільською радою), які мають публічно-правовий характер.
Однак спір у справі, що розглядається, стосуються вимоги відділення органу державного фінансового контролю стягнути з товариства завдані місцевому бюджету збитки, які виникли у зв'язку з невиконанням умов договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, укладеного між сільською радою та товариством.
Тобто, суб'єкт владних повноважень заявив позовні вимоги до юридичної особи - товариства, яке не є підконтрольною установою, владних управлінських функцій відносно відповідача орган державного фінансового контролю не здійснює, й права позивача на звернення до суду з адміністративним позовом до непідконтрольних їй установ, тобто до суб'єктів господарської діяльності, про стягнення коштів (збитків) закон також не передбачає.
Отже, орган державного фінансового контролю не має права на звернення до адміністративного суду з позовом про стягнення коштів з товариства як непідконтрольної установи у зв'язку із порушенням умов договору про пайову участь у створенні і розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки в КАС України такого права органу державного фінансового контролю не передбачено та відповідач не був підконтрольною стороною для позивача при проведенні планової ревізії виконання бюджету та фінансово-господарської діяльності виконавчого комітету сільської ради.
Однак, спір про стягнення завданих збитків звернений до непідконтрольної установи не має ознак публічно-правового характеру, а стосується господарсько-правових відносин між сільською радою та товариством.
Постанова Великої Палати Верховного Суду у справі №816/2394/16 (провадження №11-412апп18) від 29.08.2018р. (посилання http://reyestr.court.gov.ua/Review/76166921)