flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Голова суду звернувся до Вищої ради правосуддя та Державної судової адміністрації України щодо визначення чисельності суддів

14 березня 2018, 15:45

За ініціативою Зборів суддів Господарського суду Одеської області голова суду Володимир Петров звернувся до Вищої ради правосуддя та до Державної судової адміністрації України з приводу визначення нормативної кількості суддів у суді.

У листі голова суду пропонує врахувати, що визначення кількості модельних справ здійснено з урахуванням положень процесуального законодавства, яке діяло до моменту внесення змін та встановлення нового процесуального порядку розгляду судових справ. Затверджені показники судового навантаження, коефіцієнти, котрі присвоєні судовим справам, кількість модельних справ, на основі яких Державною судовою адміністрацією України формуватиметься кількість суддівських посад в окружних господарських судах, підлягають коригуванню з урахуванням діючого процесуального законодавства.

Так, нова редакція Господарського процесуального кодексу України (далі – ГПК України) від 03.10.2017р. №2147-VІІІ, що набрала чинності з 15.12.2017 року, кардинально змінила процес здійснення господарського судочинства, детальніше його регламентувавши та збільшивши рівень судового навантаження.

Зокрема, зміни передбачають розширений перелік типових справ, які підвідомчі господарським судам, нові форми господарського судочинства (наказне провадження, позовне провадження у формі загального та спрощеного), повне фіксування судового процесу технічними засобами, нових учасників судового процесу (свідки, експерт з питань права тощо), нові засоби доказування (показання свідків тощо), застосування судом заходів процесуального примусу, врегулювання спору за участю судді, нові строки та стадії розгляду спору, що значно збільшує кількість процесуальних документів та витрат часу на опрацювання поданих сторонами документів з метою підготовки процесуального рішення за наслідками їх розгляду.

Також новелою нового діючого ГПК України є і те, що у випадку, якщо суд дійде до висновку про необґрунтованість заявленого відводу, суд вирішує питання про зупинення провадження у справі. В такому випадку питання про відвід здійснюється суддею, який не входить до складу суду, що розглядає справу, що в свою чергу потребує додаткового часу.

Крім цього, у листі зазначено на необхідності врахування особливостей процедури банкрутства, що регулюються не тільки Господарським процесуальним кодексом України, а і спеціальним законом – Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Слід зазначити, що вирішення справ про банкрутство є надскладною категорією спорів, яка становить симбіоз усіх судових проваджень та вимагає високого рівня правової кваліфікації всіх галузей чинного законодавства України, котрі є предметами розгляду інших колегій господарського суду.

Справи про банкрутство, як правило, характеризуються великою кількістю заявлених кредиторських вимог – в окремих справах про банкрутство розглядаються вимоги кредиторів, кількість яких рахується тисячами. До того ж, в рамках розгляду справ про банкрутство суд розглядає заяви з грошовими вимогами до боржників, які можна прирівняти по складності до позовних заяв, враховуючи норми Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Згідно з ч.6 ст.19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», кількість суддів у суді визначає ДСА України за погодження з ВРП з урахуванням судового навантаження та в межах видатків, визначених в Державному бюджеті України на утримання судів та оплати праці суддів. Тобто законодавець не встановив вичерпного переліку підстав, якими мають керуватись ДСА України та ВРП при затвердженні штатної чисельності суддів, а отже показники судового навантаження є лише одним з критеріїв, які формують показник кількості суддівських посад.

Крім того, визначення штатної чисельності суддів повинно здійснюватись з дотриманням трудових прав служителів Феміди, які гарантовані Конституцією України. Питання професійної кар’єри суддів неодноразово висвітлювалось Комітетом Міністрів Ради Європи (Рекомендація від 13.10.1994 року №94 (12), Європейською комісією за демократію через право (Венеціанська комісія) Парламентською Асамблеєю Ради Європи (п.6.3 Резолюції №1862(2012) Європейським судом з прав людини (Рішення від 09.01.2013 року у справі «Волков проти України»). Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи від 13.10.1994 року №94(12) закріплено, що всі рішення стосовно професійної кар’єри суддів повинні мати об’єктивні критерії, як обрання, так і кар’єра суддів повинні базуватись на заслугах, з урахуванням їх спеціалізації, чеснот, здібностей та результатів їхньої праці.

Підсумовуючи вищевикладене, Збори суддів Господарського суду Одеської області висунули наступні пропозиції:

- переглянути рівень судового навантаження та кількість модельних справ на одного суддю з урахуванням діючої редакції ГПК України;

- при визначенні штатної чисельності суддів у новоутворених окружних господарських судах врахувати фактичну чисельність суддів, які працюють у місцевих господарських судах;

- при погодженні кількості суддів в господарських судах України врахувати необхідність перегляду Рекомендованих показників середніх витрат часу на розгляд справ та коефіцієнтів складності справ за категоріями у місцевих господарських судах з урахуванням діючої редакції ГПК України та після отримання пропозицій місцевих господарських судів.

 

З повним текстом листа можна ознайомитись за посиланням.